Atât Evaluarea Națională, cât și Bacalaureatul sunt văzute ca cele mai bune forme de ”evaluare finală” a cunoștințelor, dar acestea nu se rezumă doar la atât; în fapt cu bornele maturității și independenței.
Evaluarea Națională, susținută la sfârșitul clasei a VIII-a, este primul examen important din viața unui elev. Acesta stabilește direcția academică pentru următorii patru ani de liceu și, implicit, influențează opțiunile viitoare în carieră.
Pe de altă parte, notele obținute la Bacalaureat influențează decizia elevilor de a urma o anumită facultate sau de a se îndrepta către un anumit domeniu. De aceea, elevii simt o presiune imensă să obțină cele mai bune rezultate, care să le ofere cât mai multe opțiuni pentru viitor.
Presiunea din spatele acestor examene nu este doar de ordin academic, ci și psihic – dat fiind că tinerii trebuie să ia primele decizii legate de viitorul lor. Iar asta cauzează un stres uriaș pentru elevi, alimentat de așteptările ridicate ale părinților, ale profesorilor și chiar ale lor. De aici apare teama de eșec sau de a nu-i dezamăgi pe cei din jur.
Sunt elevi (și nu puțini!) pentru care aceste examene sunt o validare a eforturilor făcute de-a lungul anilor de studiu, iar acest lucru poate fi extrem de descurajant. Chiar și cei mai buni elevi se confruntă cu o teamă inconștientă că nu vor reuși să performeze la nivelul dorit din cauza emoțiilor, nu pentru că nu sunt stăpâni pe cunoștințele lor academice.
Și părinții joacă un rol major asupra modului în care elevii percep aceste examene. Dorința (firească) de a-și vedea copiii reușind înseamnă o presiune suplimentară pentru elevi. Stresul de examen este un fenomen natural, dar poate fi gestionat mai ușor prin:
Planificare și organizare
Una dintre cele mai importante etape în pregătirea la Limba și Literatura Română pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat este planificarea. Organizarea eficientă a timpului poate reduce stresul și îmbunătăți considerabil rezultatele la examen.
Elevii trebuie să își împartă materia în unități de studiu mai mici, concentrându-se pe un capitol sau o temă. Pentru a face față volumului mare de materie, tehnica Pomodoro se dovedește de mare ajutor – presupune studiu intens pentru 25 de minute, urmat de o pauză scurtă de 5 minute.
Învățarea activă
În loc să memoreze mecanic informații, elevii trebuie să se implice activ în procesul de învățare prin diverse întrebări, discuții pe marginea subiectelor și teste de autoevaluare.
Tehnici de gestionare a stresului
Una dintre provocările majore pentru elevi în perioada examenelor este stresul, care le poate afecta performanțele la examen, dar poate avea și numeroase efecte negative asupra sănătății mentale și emoționale.
Cele mai citite articole
Părinții trebuie să fie conștienți de faptul că presiunea excesivă dăunează, nu ajută. În loc să pună accentul pe rezultate, ei ar trebui să încurajeze efortul și să își sprijine copiii, să discute deschis despre temerile și îngrijorările elevilor.
(Încă) te simți nepregătit? Denissa Gabriela Bularda te așteaptă la cursurile de la Global Learning!
Ai senzația că oricât ai studia nu reușești să acoperi întreaga materie sau să îți organizezi timpul așa cum ți-ai propus? Teama că nu vei reuși să faci față presiunii și complexității acestor examene este una pe care mulți elevi o experimentează, dar soluții eficiente există! Dacă ești printre cei care își doresc sprijin, Denissa Gabriela Bularda și echipa de la Global Learning te așteaptă să te alături cursurilor lor.
Global Learning nu este doar un centru de meditații, ci locul unde elevii găsesc soluții pentru a învăța eficient. Indiferent dacă te confrunți cu dificultăți în înțelegerea unor concepte, nu știi cum să-ți structurezi timpul de studiu sau ai nevoie de o metodă mai eficientă pentru a-ți organiza materia, la Global Learning vei găsi răspunsuri la toate aceste provocări.
Spre deosebire de metodele tradiționale de învățare, Global Learning pune accentul pe înțelegerea materiei și pe dezvoltarea abilităților critice necesare pentru a face față provocărilor de la examene.
Denissa Gabriela Bularda nu este doar un profesor cu o experiență vastă, ci mentor care știe să inspire și să-și motiveze elevii. Unul dintre aspectele cele mai apreciate de către elevii care au urmat cursurile Denissei este capacitatea profesorului de a transforma stresul și frica de examene în motivație și energie constructivă.
Astfel, elevii nu înțeleg doar ”ce” trebuie să învețe, ci și ”de ce” și ”cum”. Acest model de predare centrat pe elev îi ajută pe participanți să își dezvolte abilități care le vor fi de folos nu doar la examen, ci și în viața de zi cu zi.
Una dintre metodele inovative folosite la Global Learning este metoda de predare schematizată, care simplifică procesul de învățare și face materia mult mai accesibilă și atractivă pentru elevi. Metoda de predare schematizată a Limbii și Literaturii Române se bazează pe utilizarea schemelor grafice, a diagramelor și a hărților mentale pentru a structura și organiza informațiile într-un mod vizual și logic. În loc să învețe pagini întregi de teorie și să fie copleșiți de cantitatea imensă de informație, elevii au la dispoziție un instrument care le permite să vadă imaginea de ansamblu și să înțeleagă conexiunile dintre concepte mult mai clar și mai intuitiv.
De exemplu, o operă literară poate fi prezentată sub forma unei scheme care să evidențieze relațiile dintre personaje, temele principale, momentele cheie ale acțiunii și semnificațiile profunde. La fel, analiza unui text poate fi descompusă într-un set de pași clari și logici, fiecare pas fiind ilustrat într-o schemă grafică ușor de urmărit. Asta le permite elevilor să abordeze textele literare și gramatica într-un mod mai organizat și mai sistematic, înțelegând mai bine relațiile cauză-efect și construind o bază solidă de cunoștințe.
Un alt avantaj major al metodei schematizate este faptul că se pliază foarte bine pe diferitele stiluri de învățare. Unul dintre principalele motive pentru care metoda are succes este că transformă învățatul într-o experiență mai puțin stresantă.
Astfel, elevii au senzația că învață structurat și mai clar, fără să fie nevoiți să memoreze pagini întregi care nu par să aibă o conexiune clară între ele. Un alt motiv este flexibilitatea pe care o oferă – unii elevi preferă scheme care să evidențieze doar conceptele principale, în timp ce alții preferă schemele detaliate, care să includă exemple, explicații suplimentare și clarificări. Indiferent de preferințe, metoda poate fi ajustată pentru a răspunde nevoilor specifice ale fiecărui elev, ceea ce face procesul de învățare mult mai personalizat și eficient.