Testarea compresiei este o procedură extrem de utilă pentru diagnosticarea problemelor care pot afecta performanța și durabilitatea motorului. Aceasta implică măsurarea presiunii maxime în cilindri și oferă indicii importante despre starea supapelor și a garniturilor de chiulasă. Pentru a obține rezultate precise, este important să utilizezi în mod corect testerul de compresie. Iată cum!
1. Selectează testerul de compresie potrivit
Prima etapa înainte de a începe diagnoza este alegerea unui tester de compresie adecvat. Există diferite modele disponibile pe piață, însă un set complet, cum ar fi testerul pentru compresia motoarelor pe benzină, 8 piese, SelTech, este ideal. Acest kit include diverse adaptoare care se potrivesc tuturor motoarelor pe benzină, asigurând o conexiune etanșă și măsurători precise. Manometrul analogic are o scară de la 0 la 21 de bari, fiind astfel ideal pentru motoarele pe benzină. Dacă vrei să testezi un motor diesel, vei avea nevoie de un alt tip de tester, cu un manometru ce are o scară mai amplă. Este foarte important ca testerul să fie compatibil și de calitate superioară pentru a obține rezultate precise!
2. Pregătește vehiculul și îndepărtează bujiile
Pentru a asigura o testare eficientă a compresiei motorului, urmează etapa de pregătire a vehiculului și îndepărtare a bujiilor. Parchează mașina într-o zonă sigură, pe o suprafață plană pentru a preveni orice mișcare neașteptată în timpul testării. Oprește motorul și deschide capota pentru a localiza bujiile. Folosind o cheie de bujii, scoate fiecare bujie, pe rând. Așază-le pe toate în ordine în care le-ai scos pentru a le putea pune la loc la finalul testului. Poți profita de această ocazie pentru a căuta semne de uzură sau deteriorare, cum ar fi depuneri de carbo sau o izolație crăpată.
3. Montează testerul și pornește motorul
Odată ce bujiile au fost scoase, este timpul să montezi aparatul potrivit, spre exemplu testerul de compresie diesel de 70 de bari, SelTech. Atașează furtunul testerului la cilindrul cu care vrei să începi și realizează o conexiune strânsă și etanșă. Dezactivează sistemul de aprindere și injecție de combustibil pentru a evita pornirea motorului în timpul testului. Acest lucru se poate face prin deconectarea siguranțelor corespunzătoare sau a conectorilor electrici. Cu testerul montat și sistemele dezactivate, rotește motorul timp de aproximativ 5-10 secunde folosind cheia de contact. În acest timp, testerul de compresie va măsura presiunea maximă în cilindrul testat.
4. Citește valorile de compresie
Cele mai citite articole
După rotirea motorului, citește valoarea maximă indicată de testerul de compresie. Notează valoarea obținută într-un tabel sau pe o hârtie. Aceasta îți va fi utilă mai târziu, pentru analiza rezultatelor. După ce ai obținut valoarea de la primul cilindru, repetă același proces pentru fiecare dintre ceilalți cilindri, notând de fiecare dată valoarea obținută.
5. Analizează rezultatele
După ce ai notat toate valorile, compară-le între ele și cu specificațiile producătorului menționate, de regulă, în cartea tehnică. O compresie uniformă în toți cilindrii indică un motor funcțional. Diferențele semnificative pot indica probleme specifice, cum ar fi garnituri de chiulasă defecte, supape uzate sau segmenți de piston deteriorați.
Dacă descoperi un cilindru cu o compresie scăzută, poți efectua un test de compresie umedă. Adaugă câteva picături de ulei de motor în cilindrul respectiv și folosește din nou testerul de compresie a motorului. Dacă valoarea compresiei crește semnificativ, problema este probabil cauzată de segmenți de piston uzați. Dacă valoarea rămâne neschimbată, problema este cel mai probabil legată de supape sau garnituri de chiulasă.
Așadar, utilizarea corectă a testerului de compresie este esențială pentru diagnosticarea precisă a problemelor motorului. Urmează acești cinci pași și vei putea identifica rapid și eficient problemele de compresie, pentru a lua măsurile necesare!